”– Ikuisen oloisesti paistava aurinko, kevään korkeita taivaita, pälville lähes silmissä sulava Ounastunturin rinne, iltayön kajossa metsänrajasta kohoava täysikuu. Näissä maastoissa asuu hyvinvoiva keski-ikäinen, jonka vahvan peruskunnon taustalla taitaa olla talvinen kestävyysurheilu, hiihto – sekä pitkäjänteinen kulttuurityö klassisen musiikin pohjoisena laatuestradina. Tänä vuonna 50-vuotista taivaltaa juhliva Hetan Musiikkipäivät ei ole tosin urautunut yhdelle ladulle – vaikka ulkoilukelejä piisasi – vaan tarjosi kamari- ja kirkkomusiikin lisäksi merkkivuonnaan myös uunituoreita säveliä Suomen huipulta. Hetan Musiikkipäivät – alun perin Mauno Astalan järjestämä tapahtuma Musiikkia pohjoisessa – kehittyi 1960-luvun lopulla Seitakuoron musiikkia ja hiihtoa yhdistäneiden harjoitusleirien ympärille. Puolivuosisataiseksi festivaaliksi ei silti vartuta tuosta vain. Sitkeyden lisäksi vaaditaan visiota, työtä, sisältöä ja yhteisöä; hyötyä on varmasti myös kuulusta Hetan hengestä.
— Juhlavuonna tehtiin juurevia paluita ja nautittiin punnituista konserttiohjelmistoista. Yksi tunnearvokas hetki oli Seitakuoron ja KPKO:n yhteisversio ensimmäisillä Musiikkipäivillä vuonna 1969 esitetystä Bachin kantaatista Kristus kuolon kahleissa – sekä läpivalaistunutta pyhyyttä hohkava Pēteris Vasksin Dona nobis pacem.”
Hetan musiikkipäivät 14.–21.4.2019
Anu Jormalainen, Lapin Kansa 23.4.2019